U bent hier: Home » FAQ » Problemen

Problemen

« Terug naar het overzicht

Mijn website werkt niet?

Uw installatie omvat (soms) meer componenten dan u (misschien) denkt. Het kan dus op heel wat plaatsen fout gaan:

- antivirus
- firewall
- updates
- recente installaties
- netwerkkaart
- netwerkdriver
- netwerkinstellingen
- netwerkkabel(s)
- stroomvoorziening
- (hub/switch)
- (router)
- (server)
- modem
- ...

1. Indien geen enkele website bereikbaar is:

- probleem met uw installatie
- uw internetprovider is down

2. Enkel uwdomein.tld is niet bereikbaar:

- uw indexpagina is verwijderd
- er is een dns-problemen (indien u eigen netwerk heeft)
- D2D is down

Mailproblemen: u gebruikt de mailsever van uw ISP voor uitgaande mails

1. Geen inkomende mail, uitgaande mail en internet

- probleem met uw installatie
- uw internetprovider is down

2. Geen inkomende mail en uitgaande mail, wel internet

- probleem met uw installatie
- uw internetprovider en D2D hebben een mailserverprobleem

De kans dat inkomende en uitgaande mailservers samen down gaan is zo goed als onbestaande.

3. Geen inkomende mail, wel uitgaande mail en internet

- probleem met uw installatie
- D2D is down

4. Geen uitgaande mail, wel inkomende mail en internet

- probleem met uw installatie
- uw internetprovider heeft een probleem

5. Wel inkomende en uitgaande mail, geen internet

- probleem met uw installatie
- uw internetprovider heeft een probleem

6. Wel inkomende mail, geen uitgaande mail en internet

- probleem met uw installatie

7. Geen inkomende mail en internet, wel uitgaande mail

- probleem met uw installatie
 

Mailproblemen: u gebruikt mail.d2d.be voor inkomende en uitgaande mails

1. Geen mail en internet

- probleem met uw installatie
- uw internetprovider is down

2. Geen mail, wel internet

- probleem met uw installatie
- D2D heeft een mailserverprobleem
 

Wat is PING?

Pingen is eigenlijk niets meer dan pakketten sturen naar een adres dat je opgeeft. Dit is handig als je bijvoorbeeld wil controleren of een bepaald adres wel bestaat, je internetverbinding werkt, je PC in een netwerk wordt gevonden, etc. Je kan het ook gebruiken om snel het IP adres te weten te komen dat correspondeert met een domeinnaam.

Een ping is de tijd die nodig is om het datapakket te versturen en te ontvangen. Vanzelfsprekend duurt pingen naar een adres dat veraf gelegen is langer dan eentje dat bij de kamer naast je hoort. Een ping wordt (meestal) uitgedrukt in milliseconden; een ping van 25ms is bijvoorbeeld snel, eentje van 1000ms is traag.

Hoe internet/mailproblemen evalueren via PING?

Vooraleer je aan het ‘pingen’ gaat controleer je eerst :

- de fysieke verbindingen (netwerkkabels)
- de stroomvoorziening van router, switch, hub, server en andere noodzakelijke tussenschakels
- instellingen (drivers, ip-settings, logins en paswoorden)

Linuxgebruikers zullen wel vertrouwd zijn met pingen. Windows biedt standaard een tool om te pingen. Deze kan je oproepen door ‘cmd’ in te geven bij Start->Uitvoeren(Run) of via Start->Programs->Accessories->Command Prompt.

Nadat het Command Prompt venster verschijnt typ je ‘ipconfig’ in, gevolg door een druk op de enter toets.

Er verschijnt nu een lijst met onder andere ‘IP-adres’ en ‘Gateway’, telkens gevolgd door een getallenreeks.

Typ nu ping, gevolgd door een spatie, gevolgd door de getallenreeks na het IP-adres en druk op enter. (bijvoorbeeld: ping 192.168.0.5)

Indien je antwoord krijgt betekent dit je netwerkkaart naar behoren werkt. Zoniet, is er hier reeds een probleem dat eerst moet opgelost worden (netwerkkaart uitgeschakeld of defect, driverprobleem, ...)

Indien je antwoord kreeg bij de eerste stap typ je nu ping, gevolgd door een spatie, gevolgd door de getallenreeks na ‘Gateway’ en druk je op enter. (bijvoorbeeld: ping 192.168.0.1)

Een antwoord betekent dat je router en/of modem werkt. Zoniet, is er een probleem met je netwerkkabel, hub, switch, router, ...

Bij een positief antwoord op de 2e pingtest typ je ping, gevolgd door een spatie, gevolgd door www.d2d.be en druk je op enter. Probeer voor de zekerheid nog enkele andere websites.

Krijg je geen antwoord, dan is er waarschijnlijk een probleem bij je internetprovider. Uiteraard kan er ook een probleem zijn met je router, firewall, ...

Tenslotte test je indien omgelijk ook met een andere computer en/of locatie.

Extra tips :

- Bij mailproblemen probeer je via webmail of je login en paswoord wel correct zijn.
- Indien de webmail werkt weet je nu ook zeker dat er geen probleem is bij je mailprovider.
- De installatie van een update, een nieuw programma, een firewall, ... kan eveneens de oorzaak zijn. Een un-install of tijdelijke uitschakeling kan u tot nieuwe inzichten brengen.
- Test, indien mogelijk met een andere kabel, computer en/of locatie.

Kantoor D2D bvba
  • D2D bvba
  • Wanzelesteenweg 31 - B 9260 SERSKAMP
  • N 50° 59' 02" O 03° 56' 05"
  • info@d2d.be
  • T +32 (0)9 261 57 30   F +32 (0)9 261 57 29
  • BE 0864.806.270
  • ING: IBAN: BE85 3930 3172 0406 // BIC: BBRUBEBB
Terug naar boven